In de ban van de bal, Esthetica van het voetbal

Sinds het prille begin van zijn carričre als schilder speelt voetbal een belangrijke rol in het werk van de Britse Belg Marc Palmer (1974). Zijn gemengde afkomst is daar niet vreemd aan: voetbal betekent iets anders aan de overkant van het Kanaal dan hier in België. Zoals ook de sociaal-realistische stijl die hij hanteert, eerder beďnvloed is door Britse voorbeelden van realistische kunst dan Belgische. Op dit schilderij 'Buffalo Bruno' (olieverf op doek, 100cm op 100cm, 2014) staat Bruno, lid van de spionkop van KAA Gent, gefotografeerd door de schilder, zelf een trouwe Gentsupporter, die ook ooit korte tijd woonde in een van de kleine arbeidershuizen rond het oude Ottenstadium. Het is een typisch beeld voor Palmer waarin een figuur uit de populaire cultuur frontaal in beeld is gebracht, met op de achtergrond het stedelijk decor, dat er net als de figuur zelf, even volks als grimmig uitziet. In dit portret zitten alle emoties klaar die bij het voetbal tot uitbarsting kunnen komen: van grote vreugde en overwinningsroes tot diepe teleurstelling en agressie

 

Jeroen Laureyns